Dry needling

Dry needling is een behandelmethode om pijn in een spier en uitstralende pijn vanuit de spier te verhelpen. De behandeling wordt uitgevoerd door een fysiotherapeut, die daarvoor een extra opleiding heeft genoten. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt, die vervolgens snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt een acupunctuurnaaldje gebruikt. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Het aanprikken gaat zeer snel. Van het inbrengen voelt u zelden iets.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur.  Er wordt gebruik gemaakt van een zeer dun naaldje, waarmee een spier kortdurend geprikkeld wordt.

Er wordt geprikt in een triggerpoint. Dit is een klein “knoopje” in een spier, die naast drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Het “knoopje” in de spier kan door verschillende oorzaken ontstaan: een verkeerde beweging of sportletsel, door een verkeerde houding, door langdurig niet te bewegen, door stress, voetafwijkingen et cetera.

Door het dunne naaldje kortdurend in het “knoopje” van een spier te plaatsen, spant de spier zich kortdurend aan, waarna een diepe ontspanning in de spier volgt. Het knoopje werkt als een soort aan/uit knopje van de spier. De pijnklachten in de spier verdwijnen, alsmede de pijnlijke uitstraling naar elders in het lichaam, die door het “knoopje” veroorzaakt wordt. Vooral bij dieper gelegen pijnlijke spieren in de bil- en nekregio, is deze techniek zeer effectief t.o.v. andere behandeltechnieken.

De kosten voor dry needling vallen onder uw aanvullende verzekering. Er is dus geen eigen risico van toepassing.